Tuesday, January 25, 2011

Alone to Bandung Part II ( Jan. 2011)


Bermula perjalanan di BDO
Mode pengankutan: teksi Bluebird (meter starts from Rp6k)

QZ 9575 landing dengan hazab. prrgtttthhh

Lagi satu hazab di Airport HS ialah time nak lepas kat immigration nyer.
Mak aii.. berdiri di situ saja untuk lepas , mahu dekat 1 jam.
Moralnya, korang xpayah la nak bawak beg besar dengan pakaian yang banyak. Bawa sehelai dua basic dan yang lain beli di sana. Sebb kat immi tu derang akan bukak habis kalau korang bwak beg besar sgala. Mcm chek bawak baju 2 helai dan sehelai jeans..
Beg untuk mengisi barang yang di beli ialah beg jenis plastik yang biasa kita tgk di jinjit oleh orang Indon atau Vietnam. Masa kosong tu, leh lipat masuk dlm beg pack jer.

Dari airport, chek ambik taxi ke kota Bandung.
Hotel masih belum di book, so bgtaw pakcik taxi untuk bawa ke hotel paling murah ;p
Dapat la stay kat Wisma Nova, di Jln Ambon/ Jln Riau. Dekat sangat dengan segala FO yang ada di Jln Riau itu. Serious dekat. Walking distance saja. Sampai naik buhsan.

Wisma NOVA, Jln Ambon/Jln Riau

Nak makan pon senang, dekat dengan tpt makan. Memandangkan chek sensorang so, ini adalah option terbaik. Ignorekan hal yg len. Yg penting selamat. Bilik di wisma Nova ne biasa saja. Chek tak suka sangat sbb ada baw rokok (due to smokers yg dok bergembut sakan). Kalau mek dengan member sure i'll chuz another hotel lah. Nak yg senang, mudah, dan stay in budget so .. ini lah pilihan yg ada :D

Wisma Nova ni hanya walking distance dengan FO - FORMEN, SUMMIT, HERITAGE, CASCADE, STAMP, SECRET, OASIS, BRANDED OUTLET, TERMINAL TAS dan few lg yg chek xleh nk recall.

Sesudah chek in, chek ke Heritage/Cascade untuk lunch. Makan nasik goreng seafood dan jus alpukat (avocado) & mineral water .. Rp 46k.

Depan cafe ada kolam ikan kap

Jus alpukat yg pekat dan melekat O.O sampai chek kena order mineral water~

Balik tu, sebab dah keletihan .. chek terlelap.

19th Jan 2011 (Isnin)

Ke King's Mall, Alun Alun

Chek folo seorang pekerja wisma keluar. Dia nak balik rumah. So chek ambik taxi dan minta dia tunjukkan, King's Mall. Tujuan utama, nak beli kain katun (ckp org Indon) atau kain kapas kata org Malaysia dan cotton ckp omputehnyer.
Pukul 10 pagi dh terpacak depan King's Mall tu. Motif??. King's mall tu bukak pukul 10.30 .. so kalau nak pegi., dalam pukul 11pagi tu just nice la sbb derang dah siap kemaskan kedai.
Sebelum ke BDO, chek dah banyak wat research n baca mengenai BDO nih, so banyak lah jugak membantu.. Chek beli 2 pasang kain kapas di sn dengan harga average Rp20k/meter untuk kain kapas Jepun (lebih selesa n sejuk).
Plan nyer tanak ke Pasar Baru lagi.. tp disebabkan dh habis awal shopping kat King, chek ambik beca ke PB yang hanya Rp10k jer tambangnyer dr King tu. In fact, kalau jalan kaki jer pon.. dekat jer.

Rp10k jer ke PB dari King's Mall

so kalau dah ke PB, apa lagi.. sempat ler bersoping apa yg patut. tpt tu kan keramat uolsss hahahah.. Duit keluar mcm ayor jer jdnyer.. Dengan makanan dan menu yg excited chek nak terai ~ yummmm


Gurame di warung Pak Chi Met Lantai 6, PB

Es doyan.. toooo sweet for me..~

Dah keletihan, baru lah balik ke sarang. Dan malam tu sempat lagi jalan - jalan sekitar FO dan merembat apa yg berkenan. (bahaya gak bila FO ne dekat ngan tpt menginap).

18th Jan. 2011 (Tuesday)

Misi utama ialah nak ke PB dan menyetlkan beberapa lagi kiriman org. Antaranya telekong, beg, kain sulam etc. Dalam kul 2 mcm tu dah selesai. Bukan apa, lepas tu kalut nak p rumah MODE pulak. Dengar kahabr2 nya rumah MODE ni sangat best, maveles, kababomm, kapowww *di iringi bunga api khenns hikhhs..
Kawasan dia mmg chantek, i lioke sangats. Tp chek ke situ sbb nk cari jacket. Ala2 wool jacket yg mcm ada kat ZARA tu lah. Katanya boleh dapat bawah RM100!
Excited la chek ni. So dapat la chek rembats sehelai jacket dan sehelai t shirt drpd GUESS.

Tp apa yg dapat chek simpulkan ialah: Rumah MODE nih, lebih mahal daripada FO yang lain.. serious. Jacket yg HAMPIR sama.. tak sama tp hampir sama.. satu chek beli di Rumah MODE, satu lagi di SECRET.. beza harganya sangat besar. Yg di MODE (Rp350k) dan di SECRET (Rp150k) ajaaa.. huhuhu

Since hari ini ialah hari terakhir, malam tu chek marathon ke FO yg dekat2 dengan wisma untuk shopping buat kali terkahir sebelom esoknya, bertolak balik ke KL.
Dapat juga membeli beberapa barangan terakhir untuk diri sendiri, abah, mu love n my beloved anak2 sedara :)

Hasil rampasan yang tidaklah setera mana (10kg jer)


19th Jan. 2011 (Wednesday)

After breakfast at Wisma, dalam pukul 11 mcm tu, chek plan nak beli brownies. So ambil taxi ke Kartika Sari. Beli Pisang Molen dan Brownies Almond Bakar. Gerak pulak ke Amanda untuk beli extra brownies. Rasanya ini adalah antara ole-ole terbaik dari Bandung untuk kenkawan semua. Kalau keychain n fridge magnet tu dah selalu sangat dah kot. Too common heheh.. tp sememangnya brownies ne sedap. Kalau ke sana jgn lupa dapatkan yer.

Beg pack,sling bag dan brownies :)

Flite balik dari BDO - KL , delay. Sampai ke LCCT dalam kul 7 lebey.
MK fetch dengan muka moncong sbb dah lama sangat tunggu :p

Overall.. ok jer g Bandung ne sbb bahasa dan makan pon senang.

A sempoi trip by a sempoi soul ^_^

1 comment:

riezal said...

Salam..
Im Rizal.. just jump to your blog when i try google about nice and convenience accomodation in Bandung.. any advise about Wisma Nova ni??? bilik and tandas dia ok tak??? harga?? camner nak book?? rasa nak stay sini sebab dekat dgn FO dan tempat makan segala...
hope to hear from u soon...
TQ in advance

riezal.udin@gmail.com