Friday, June 5, 2009

Sup Tulang, Ayam Halia & Sambal Tumis Ikan :My Version

Am not a good cook, but am trying to cook as good as i can so no one will say "mak aii .. koteow goreng nko ne rasa macam tongkang!".
Macam mana rasa tongkang tu ek? Yaaa.. thats why lah.. tongkang tu bukan makanan, but kapal yg tak berapa nak kapal yet.. still bley belayar.
So when sumone said that ur cooking taste like sumthing that cant be eaten.. thats mean YOU seriously need help. That actually a story of a fren dengan seorang awek yang pernah minat dia. That awek punya nak impress dia hingga sanggup masak kotiau goreng yg di sebut oleh mamat ne.. but it ended with that "tongkang concept". Cian that gurl -- weh, bukan aku larr..

And as for me, lately i found my self dah semakin bijak memasak. Well before this pun aku bukanya teruk memasak cuma memasak untuk makan sorang diri ni, nkorang tahu jer lah kan. Seadanya saja lah.
Yesterday, aku buat sup tulang, ayam goreng halia and sambai tomeh ikan temenung. Aku penah la dok buat sup tu dirumah, tapi bab nak membeli tulang tu, aku tak pandai.. so dengan sedikit ilmu yang ada aku p pasar tani hr selasa tu n beli tulang yang aku pun tak tahu banyak ker tak isinya. Brader yang jual tu cakap.. "lembut ni dik" aku percaya jer.. padahal.. tulang apa yg lembut.. tulang ayam yg bahagian puteh tu lembut lah ..

MK singgah makan (aku semakin la dok membela dia ni, lama2 koi gemuk pulak). So i served that soup, ayam masak hali n sambai tomeh. I would say that, my sup tulang was a big success. Dengan rupa yang cantik with carrots and kentang, di tabur daun sup and bawang goreng, yumyum ayam halia yg complete with daun bawang looked so inviting. And last but not least, my sambai tomeh ikan temenung yang tak digoreng dulu. Kalau kita dapat fresh ikan, buat kaedah ni mmg sedap sbb we can taste the sweetness of the ikan. Nasi sepot lebih sikit jer aku masak. Aku makan sikit jer (tgk badan ler) but MK, hmmm habis sepriuk nasik tu.. OMG I like...!!!! :D

"are you going to kill me?"
"haa.. why.."
"am full.. sampai tak larat nak gerak ni.."
" hahahah.."

Itu lah kita: women. We love to cook. And when people appreciate our cooking by having it till the last bite, we'll be happy like a free bird (mulalah merapu tu). No need to puji -puji bagai sbb periuk yg licin menceritakan segalanya. Am happy he loves those dishes. Itu yg membuatkan aku rasa nak memasak lagi dan lagi.

Sampai, aku sendiri pun tak tahu nak masak apa dah ne.? Any idea guys..?

p/s: Kalau letak pics masakan yg aku buat pun okey gak kan? ;)

2 comments:

:: MURNI MASREENA :: said...

hah!!!!!... memang pun... create entry without pic.... sometimes... no MEANING.... huhuhuhu.......... becoz.... pictures.... tell us everything............. that we can remember... all the good days...... letak tauuuuu next time.......

ellaien said...

aku ne pakai kamera henpon buleh la, tp bab nak uplod pics dalam pc, PC takleh nak baca,,.. mengong sungguh.. hmm.. camno tu, kena pinjam SLR member baru ok kot.. :p